وبحلاوتى مجنناهم

الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  الأحداثالأحداث  المنشوراتالمنشورات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  
الخطوة الاخيرة

القرد والذيل الطويل

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
هبة حسن
عضو vip
عضو vip
هبة حسن

تاريخ التسجيل تاريخ التسجيل : 16/03/2011
عدد المشاركات عدد المشاركات : 4529

القرد والذيل الطويل Empty
مُساهمةموضوع: القرد والذيل الطويل   القرد والذيل الطويل I_icon_minitime21/10/2011, 11:32 am

كان ياماكان ميحلى الكلام الا بذكر النبى عليه الصلاه والسلام :thr:
كان فى قرد صغير اسمه القرد ميمون والقرد دا مكنش عندة ذيل زى باقى اصحابه واخواته

وكان اصحابه واخواته بيعدوا يضحكوا عليه ويقلولوا متلعبش معانا انت معندكش ذيل

وكان القرد الصغير حزين ويعد يعيط ومامته تقله متزعلش ياميمون انت ربنا خلقك كدة

احمد ربنا على النعمه دى انت عندك عينين وعندك اربع رجلين وبتعرف تمشى :thr:

وصحتك كويسه وراحت مامته جمعت كل اخواته واصحابه وقالتلهم حرام انكوا تتريقوا على حد لان دى خلقه ربنا وانتوا ربنا اداكوا نعمه ممكن ياخدها منكم تانى

لو اتريقتوا وضحكتم على حد القرود عرفت غلطها وراحت لميمون تعتزرله

وقالولوة احنا اسفين يا ميمون ومش هنزعلك تانى ومش هنضحك عليك تانى

ميمون بردوا مقتنعش بكلام امه ومقبلش اعتزار اخواته :thr:

وصمم انه لازم يكون عندة اكبر ذيل فى العالم كله ويتريق على اخواته واصحابه ويقلهم انا ذيلى اكبر من ذيولكم ههههههههههههه

هرب ميمون من البيت وكان فى ساحر عجوز فى ابعد مكان فى الغابه

وهو الفيل فلفول الساحر العجوز وخرج ميمون وراح للساحر العجوز وهو فى طريقه

للساحر قابل القطه مرمر صحبته وقالتله انت رايح في فين ياميمون قالها ان رايح للساحر العجوز علشان يدينى اجمل واكبر ذيل

قالتله بس كدة غلط ياميمون المفروض نرضى بكل حاجه ربنا يعطيهالنا القرد بردوا صمم انه يروح للفيل ومشى وساب القطه لوحدها
:thr:
وبعد ممشى كتير وجد بيت الساحر العجوز الفيل فلفول وفرح اوى انه اخيرا

لقى البيت ودخل القرد للفيل وبس كدة لقى فيل قزم حجمه اصغر من حجمه هو 0000000000000

بس كدة واستغرب وقال فى نفسه ازاى دا ساحر وسايب نفسه قزم كدة المفروض يكون اكبر واضخم فيل فى الغابه

الفيل فهم القرد عايز يقول ايه وقاله انا ياميمون ربنا خلقنى كدة وانا راضى
بكل حاجه ربنا اداهالى وبحمد الله
:thr:
القرد بردوا مش عاجبه الكلام وقاله انت حر بس انا عايز يبقى عندى اكبر واجمل ديل فى الغابه

الفيل قاله طيب انا هديلك عشب وهيخلى عندك ذيل زى ذيل التعالب جميل وطويل وناعم بس بشر هتعد اسبوع بالذيل دة ومش هترجع لشاكلك تانى ابدا

غير بعد اسبوع القرد زعل قاله لا انا عايز الذيل على طول الفيل قاله جرب اسبوع ولو عجبك فى نبات تانى تاخدة هيخليلك الذيل على طول

القرد رفض وقاله لا انا عايز الذيل علطول الفيل قاله خلالص خد معاك العشبين بس لازم تاخد العشب التانى بعد اسبوع

وافق القرد وفرح واكل العشب الاول وفعلا طلعله ذيل طويل وناعم وجميل

زى ذيل التعلب وماشى وهو فرحان اوى وقال انا هروح اغيظ اصحابى واتريق عليهم

وهوماشى قابل القطه قالتله االله الذيل بتاعك جميل اوى ياميمون القرد مرداش يرد عليها ومشى وسابها

القطه زعلت واعدت تعيط وتقول انا معملتلهوش حاجه

القرد ماشى وهو مغرور بالذيل الجميل الطويل وفجاءة شاف ذيله الصياد

والصياد بيحب يصتاد التعالب علشان فروها وذيولها واعد يجرى وراه
واعايز يصتادة وبيضرب فيه يسليسلا

القطه سمعت الصوت جريت على الصياد ربشته فى وشه ونقذت القرد وجريت هى والقرد استخبه القرد اعتزر للقطه وقالها انا اسف ومتزعليش منى

القطه قالتله خلاص انا مش زعلانه بس حاول تتنطط فوق الشجر علشان الصياد طلع القرد فوق الشجرة ومش عارف لان ذيله كله شعر وتقيل ومعرفش يقفز من شجرة لشجرة

نزل القرد على القرد ومشى وذيله طويل فضل يلم تراب واوراق الشجر وتقل اكترومعرفش يمشى بيه وبس لقى الصياد تانى جرى القرد بصعوبه :uyu:

وهو بيجرى ماخدش باله بنبات الشوك الى كان موجود على الارض وذيله كله اتملى شوك

القرد اعد يعيط وروح البيت وهو كان تعبان ومامته واخواته واصحابه كلهم قلقانين عليه

وهو اعد يعيط واعتزر لامه انه خرج من غير ميستاذن من البيت وراح للساحر وعرض نفسه للخطر

مامته سامحته وقالتله لاص بس عقابك انك مش هترج من البيت اسبوع القرد فرح اووووووى بالعقاب دا

لانه مش هيقدر يرج تانى بالذيل الطويل دا ومن ساعتها حمد ربنا وعمرة ميزعل من حاجه ربنا ادهاله ابدا وكل شىء ربنا اداهلنا نحمد ربنا عليه

وبعد الحكايه ويارب انها تعجبكم ودى من تأليفى :jjg:

ياريت تعدد الحجات الحلوة الى ربنا خلقهلنا من عينين وشعر وايدين وفم وكل حاجه

ونعرف اولادنا اننا نحمد ربنا على كل شىء ومنتريقش على حد فيه عيب :thr:
اسيرة الاحزان
كيداهم موهوبه
كيداهم موهوبه
اسيرة الاحزان

انثى
عدد المشاركات عدد المشاركات : 488
العمر العمر : 44

مُساهمةموضوع: رد: القرد والذيل الطويل   القرد والذيل الطويل I_icon_minitime21/10/2011, 5:21 pm

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
اسيرة الاحزان
كيداهم موهوبه
كيداهم موهوبه
اسيرة الاحزان

انثى
عدد المشاركات عدد المشاركات : 488
العمر العمر : 44

مُساهمةموضوع: رد: القرد والذيل الطويل   القرد والذيل الطويل I_icon_minitime21/10/2011, 5:23 pm

ههههههههههههههههههههههههههههههه

القرد والذيل الطويل
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ☺طريقه عمل الكيزر ☺والعيش الطويل